Jak kolory wpływają na zakupy? – Infografika

Zastanawialiście się kiedyś jaki wpływ na klientów waszych sklepów mają kolory? Czy planując  oprawę graficzną sklepu bierzecie pod uwagę co dany kolor reprezentuje? Wpływ kolorów na nasze odczucia czy działania jest czymś oczywistym ale czy rzeczywiście bierzemy go pod uwagę przy podejmowaniu biznesowym decyzji?

Dokładnych odpowiedzi na to jak kolory wpływają na zakupy w waszych sklepach pewnie nigdy nie poznamy. Szczególnie, że odbiór kolorów może się różnić w zależności od np tego skąd pochodzicie lub gdzie się wychowywaliście .

Dla zainteresowanych wyszperałem za oceanem małą infografikę. Zobaczcie sami jak to wygląda przełożone na procenty (niestety po angielskiemu).

wpływ kolorów na zakupy
blog.kissmetrics.com/color-psychology

 

Zgodnie z zebranymi przez Kissmetrics danymi aż 85% kupujących traktuje kolor jako główny powód dla którego wybrali ten a nie inny produkt.

Dobrze dobrany kolor zwiększa rozpoznawalność marki o 80%.

Wpływ kolorów na odbiorców, jak już wcześniej wspominałem, jest zależny między innymi od miejsca. Infografika którą tu przedstawiam pochodzi z USA i należy ją odpowiednio interpretować. Nie wszystko może się bowiem przekładać 1 d0 1. Niestety nie dysponuję danymi z Polski, jak tylko na nie natrafię nie omieszkam się podzielić.

 

Lista kilku kolorów wraz z ich znaczeniem:

Żółty – optymistyczny, młodzieńczy, przykuwający uwagę (patrz ostrzegawcze  znaki drogowe).

Czerwony – kolor energii, przyśpiesza bicie serca, zwiększa impulsywność stąd często wykorzystywany jest przy wyprzedażach czy promocjach.

Niebieski – kolor zaufania i bezpieczeństwa przez co bardzo często wykorzystywany jest przez banki, systemy płatności online oraz w polityce.

Zielony – kojarzony z dobrobytem ( kolor dolarów pewnie trochę pomaga), ważniejsze jednak iż kolor ten jest najłatwiejszy w odbiorze i relaksujący.

Pomarańczowy – uważany za pozytywnie agresywny, nakłania do podjęcia akcji przez co często wykorzystywany jest przy tworzeniu przycisków i łączony z hasłami kup, subskrybuj itp..

Różowy – romantyczny i kobiecy, często wykorzystywany przy sprzedaży produktów dla kobiet. Jest kolorem pogodnym i symbolem wdzięku.

Czarny – silny kolor często kojarzony z luksusem. W kulturze japońskiej czarny to kolor szlachetności i dojrzałości. W europie i krajach związanych z religią chrześcijańską jest często uważany za kolor zadumy, powagi czy też żałoby. Czarny to mimo wszystko kolor silnych emocji stąd np bardzo popularny przy produkcji bielizny

Purpurowy – to kolor używany by łagodzić i uspokajać. Często stosowany przy sprzedaży produktów do walki ze skutkami starzenia 😉

 

Z infografiki możecie również wyczytać że aż 42% użytkowników opiera swoją opinie o stronie/sklepie tylko na podstawie jej wyglądu. Aż 52% klientów nie powracało do danego sklepu ze względu na ogólną estetykę jego wyglądu (a raczej na brak tej estetyki).

 

Poza kolorami i wyglądem znajdziecie tu także drobne lecz bardzo pomocne  informacje odnośnie kilku kluczowych słów, które warto zawrzeć w swojej ofercie.

52% klientów potwierdza, że wchodzi do sklepu widząc słowo „promocja” lub „wyprzedaż„.

Istotne także jest to, że 60% klientów czuje się pewniej i z większym prawdopodobieństwem dokona zakupu produktu przy którym użyto słowa „gwarantowane„, „gwarantowany„, „gwarancja„.

 

Jak widzicie wpływ kolorów może przekładać się na sprzedaż, warto więc zerknąć na to czy dobrze wykorzystujemy moc tkwiącą w barwach 😉

 

Jedna odpowiedź do “Jak kolory wpływają na zakupy? – Infografika”

  1. Faktycznie, kolory używane przez dany sklep w dużej mierze wpływają na sposób jego postrzegania. Na pewno, w wypadku poważnych sklepów internetowych, najodpowiedniejszymi barwami będą np. niebieski czy czerwony.

Skomentuj Ola Anuluj pisanie odpowiedzi