Jak założyć sklep internetowy cz. I

Jeżeli zdecydowaliście się założyć sklep internetowy ale nie wiecie jeszcze jak to zrobić to mam nadzieję, że te parę wskazówek pomoże Wam podjąć ostateczne decyzje.

Zacznijmy więc od podstaw. Co potrzeba by założyć sklep internetowy? Najlepiej będzie gdy ujmę to w jakąś zgrabną listę.

Czyli tak:

  1. działalność gospodarcza,
  2. towar,
  3. adres www (domena),
  4. hosting,
  5. silnik sklepu,
  6. oprawa graficzna,
  7. klienci

Mam nadzieję, że nie muszę wyjaśniać istoty rejestracji firmy obsługującej przyszły sklep internetowy. Pominę również sprawę towaru. Skoro już zdecydowaliście się na otwarcie sklepu internetowego to mniemam, że dobrze wiecie co chcecie sprzedawać i skąd to brać.

Zajmijmy się więc punktami od 3 do 7, które z punktu widzenia prowadzenia działalności e-commerce są bardzo istotne.

Adres www czyli „domena internetowa” to nic innego jak odpowiednik zwykłego adresu. Chodzi o to by można było Wasz sklep znaleźć, to też przy doborze nazwy domeny warto chwilę pomyśleć. To właśnie adres www będzie w przyszłości widniał w różnych miejscach w sieci i służył jako drogowskaz do Waszego sklepu. Warto więc sprawić by ów drogowskaz był jasny, czytelny i w miarę łatwo pozostający w pamięci.

Hosting czyli kolejny punkt z naszej listy jest bardzo często niedoceniany przez przyszłych „e-sklepikarzy” . Najważniejszymi kryteriami wyboru dostawcy usług hostingowych powinny być szybkość oraz niezawodność działania. Warto więc zwrócić uwagę na to gdzie znajdują się serwerownie danego usługodawcy (czym dalej od polski tym może być gorzej). Można również sprawdzić godziny otwarcia biura obsługi klienta (najlepsi na rynku zazwyczaj udostępniają obsługę 24h/na dobę).

Jeżeli już wykupiliście adres www oraz macie zapewnione miejsce na serwerze pod przyszły sklep to kolejnym krokiem jest dobór oprogramowania zarządzającego czyli „silnika sklepu”.

Aktualnie na rynku jest dostępnych tak wiele różnych projektów, że aby je dobrze opisać musiałbym poświecić kilka ładnych tygodni. Postaram się w przyszłości tym zająć ale na tym etapie napisze jedynie kilka ogólnych uwag, które mogą Wam pomóc w doborze odpowiedniego produktu.

Wielu specjalistów dzieli oprogramowanie do prowadzenia sklepów internetowych na produkty gotowe (często pojawia się określenie „pudełkowe”) oraz oprogramowanie dedykowane. Osobiście uważam, że taki podział jest niepoprawny ale to temat na inną okazję.

Mówiąc jak najprościej, oprogramowanie gotowe to takie, które posiada pewne wbudowane funkcjonalności i nie mamy bezpośredniego wpływu na ich budowę oraz dalszy rozwój. Oprogramowanie dedykowane to takie, które jest tworzone w oparciu o wcześniej sformułowane założenia (czyli jak to się często mówi „pisane pod klienta”).

Każdy z tych dwóch rodzajów oprogramowania do prowadzenia sklepów internetowych ma swoje wady i zalety ale na końcu i tak wszystko jak zwykle sprowadza się do pieniędzy.

Z wypowiedzi jakie znaleźć można na licznych forach internetowych można by było wywnioskować że rozwiązania „pudełkowe” są przeznaczone tylko i wyłącznie dla małych graczy, pełne są błędów i ciężko jest od ich producentów uzyskać jakąkolwiek pomoc posprzedażową. O rozwiązaniach dedykowanych pisze się często, że to przede wszystkim ogromne nakłady finansowe i czasowe.

Tak jak wspomniałem wcześniej najważniejsze przy dokonywaniu wyboru oprogramowania jest ustalenie podstawowych funkcjonalności jakie przyszły sklep ma spełniać oraz budżetu jaki można przeznaczyć by te funkcjonalności osiągnąć.

W przyszłości postaram się opisać jak najwięcej gotowych rozwiązać by każdy mógł tu znaleźć w miarę pełny opis sytuacji.

Jednak póki co chciałbym przestrzec wszystkich tych, którzy uważają, że najlepszym rozwiązaniem jest wynająć młodego programistę, który w cenie rozwiązań pudełkowych napisze projekt dedykowany. Należy być bardzo uważnym przy wyborze dostawcy oprogramowania dedykowanego gdyż tworzenie systemów sprzedaży to skomplikowany i czasochłonny proces to też warto by prowadził go ktoś, kto się na tym zna.

Po dokonaniu wyboru oprogramowania najczęściej należy je jakoś „ubrać”. Większość systemów pudełkowych sprzedawanych jest przynajmniej z jedną skórką (czyli oprawą graficzną) oraz umożliwia jej mniej lub bardziej skomplikowaną edycję. Dobre skórki tworzone są najczęściej tak, by pasowały do wielu rodzajów działalności. Stosowanie takiego rozwiązania nie jest jednak zbyt rozsądne gdyż dla wielu klientów może to być przejawem braku profesjonalizmu ze strony właściciela sklepu. Tanim rozwiązaniem problemu skórek dostarczanych wraz z oprogramowaniem może być zakup szablonu. W sieci istnieje ogromna ilość gotowych projektów graficznych przeznaczonych dla sklepów internetowych podzielonych na różnego rodzaju kategorie, które ułatwiają dokonanie wyboru.

Przy zakupie szablonu należy zwrócić uwagę czy w jego cenę wliczone jest także wdrożenie (często określane jako „cięcie grafiki”). Może się bowiem okazać iż cena szablonu wraz z cięciem jest prawie tak duża jak zamówienie oryginalnego projektu wraz z wdrożeniem (firmy sprzedające oprogramowanie sklepu bardzo często oferują również takie usługi).

Przy wyborze rozwiązań dedykowanych oprawa graficzna jest zazwyczaj wliczana w cenę projektu.

Mając już gotowy sklep internetowy pozostaje jedynie znaleźć klientów. Tak naprawdę to wszystkie wcześniejsze kroki jakie musieliście przejść by założyć sklep internetowy były niczym, jeżeli nikt o Waszym sklepie nie wie i nikt go nie odwiedza. I takie rzeczy jak piękna grafika czy super funkcjonalność nic tu nie da gdyż aby klient je docenił to choć raz musi się do tego sklepu dostać.

Nie można jednak szybko się zniechęcać gdyż aktualnie właściciele sklepów mają bardzo dużo możliwości by zwiększyć oglądalność swojej witryny. Za jedną z najistotniejszych spraw jest obecność w wyszukiwarkach internetowych. Przyjmuje się, że największą oglądalność gwarantuje obecność w pierwszej piątce wyników dla żądanych słów kluczowych (słowa kluczowe to takie, które człowiek wpisuje w wyszukiwarkę chcąc odnaleźć dany produkt). Podobnie jak we wcześniejszy przypadkach nie zamierzam tu szczegółowo rozpisywać się na temat każdego ze sposobów na przyciągnięcie klientów, pragnę jedynie zaznaczyć najistotniejsze pojęcia.

Pojęciami ściśle związanymi z tematem poszukiwania klientów są SEO czyli optymalizacja pod kontem wyszukiwarek często nazywana „pozycjonowaniem” oraz SEM czyli marketing w wyszukiwarkach. Oba skróty kryją w sobie działania mające na celu zwiększenie prawdopodobieństwa, że ktoś znajdzie Wasz sklep.

Zdaje sobie sprawę, że nie wyczerpałem tematu jednak mam nadzieję iż każdy czytelnik znajdzie tu choć odrobinę pomocy.

Na koniec załączam kilka linków:

www.home.pl – sprzedaż domen, hosting, sprzedaż oprogramowania Business Shop,

www.az.pl – sprzedaż domen, hosting,

www.nazwa.pl – sprzedaż domen, hosting,

www.shoper.pl – sprzedaż oprogramowania do prowadzenia sklepów internetowych,

www.sote.pl – sprzedaż oprogramowania do prowadzenia sklepów internetowych,

www.estore.pl – sprzedaż oprogramowania do prowadzenia sklepów internetowych,

www.cstore.pl – sprzedaż oprogramowania do prowadzenia sklepów internetowych,

www.iai-system.com – sprzedaż oprogramowania do prowadzenia sklepów internetowych,

www.intelishop.pl – sprzedaż oprogramowania do prowadzenia sklepów internetowych,

www.oscommerce – darmowe oprogramowanie do prowadzenia sklepów internetowych,

www.red-dot.pl – sprzedaż oprogramowania do prowadzenia sklepów internetowych,

www.templatemonster.com – szablony sklepów internetowych,

www.eszablony – szablony sklepów internetowych,

www.szablony24.pl – szablony sklepów internetowych,

www.szablonsklep.pl – szablony sklepów internetowych oraz tworzenie indywidualnych projektów,

G.R.

3 odpowiedzi do “Jak założyć sklep internetowy cz. I”

  1. Bardzo dobry wpis. Założenie e-sklepu, wbrew powszechnym opinią, nie jest rzeczą prostą. Dlatego też, jeżeli planujemy otworzyć swój sklep internetowy warto skorzystać jest z oferty firmy zajmującej się zakładaniem sklepów internetowych. Pozwoli to uniknąć wielu problemów związanych z jego otwarciem, a nam pozwoli zająć się ofertą naszego skelpu i strategią działania.

Odpowiedz na „adminAnuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany.