Sklepy internetowe – Shoper.pl / Business Shop

Jak już wcześniej pisałem postaram się opisać  jak najszerzej przynajmniej kilka gotowych silników sklepów internetowych dostępnych na rynku.
Serwis, który współtworzę czyli szablonsklep.pl opiera się na oprogramowaniu „Shoper” więc wydaje mi się, że opisy systemów sprzedaży najlepiej będzie zacząć właśnie od tej produkcji.
Charakterystykę systemu Shoper powiązałem również ze wzmianką na temat sklepu Business Shop, który pod względem technicznym jest tym samym produktem.

Trochę historii.

Pierwsza wersja oprogramowania Shoper powstała w 2003r. (mogę się mylić co do konkretnej daty ). Stworzona została przez przyszłych właścicieli firmy DEVAREA s.c., którzy zajmują się jej rozwojem po dzień dzisiejszy. System Shoper jest od początku swojego istnienia sprzedawany w systemie dożywotnej licencji (z możliwością jej późniejszej odsprzedaży).
Dla chętnych załączam zrzut ekranu  pierwszej wersji strony firmowej shoper.pl

shoper.pl

Technologia.

Oprogramowanie tworzone jest przede wszystkim przy użyciu PHP oraz przeznaczone pod współpracę z bazami danych MySQL. Aktualnie Shoper rozbudowywany jest w oparciu o Zend Framework.
W systemie wykorzystywane są również technologie JavaScript oraz Ajax.
Dla ułatwienia prac wdrożeniowych dodano również system szablonów Smarty dzięki czemu kod PHP oddzielony jest od składni HTML.
Jednym z plusów oprogramowania  Shoper jest niewątpliwie otwartość kodu źródłowego, dzięki czemu doświadczony programista jest w stanie sam modyfikować oraz dopisywać nowe funkcjonalności  do systemu.

Funkcjonalność
.

Co do opisu funkcjonalności jakie posiada system to odsyłam do lektury odpowiedniego działu na stronach firmowych projektu ( http://www.shoper.pl/funkcje.html ). Nie ma sensu powtarzać tych samych informacji, więc skupię się jedynie na ogólnym wrażeniu jakie system wywiera na mojej skromnej osobie.

Jeżeli chodzi o ilość oraz rodzaj funkcjonalności jakie proponuje system Shoper to jest on porównywalny  do produktów konkurencyjnych. Aktualna cena najbardziej rozbudowanej wersji 899zł brutto (luty/2009). System Business Shop sprzedawany jest w systemie abonamentowym a w najwyższej wersji kosztuje 1200zł netto/rocznie (zawiera dodatkowe bonusy w postaci kuponów reklamowych o wartości kilkuset złotych)

Panel Administracyjny.

Panel wydaje się być dość dobrze przemyślany, strona startowa to przede wszystkim sporych rozmiarów wykres przedstawiający sprzedaż oraz nowych klientów z okresu ostatnich 31 dni. Drugą część panelu stanowią linki do poszczególnych części systemu pogrupowane według czytelnych kategorii. Podobne drzewo kategorii dostępne jest z poziomu JavaScriptowego menu znajdującego się w nagłówku strony i dostępnego z każdej podstrony panelu.
Intuicyjna budowa Panelu Administracyjnego systemu Shoper w mojej ocenie jest jego najmocniejszą stroną. Administracja większością funkcji jest na tyle prosta iż nie przysparza większych problemów nawet kompletnym laikom w dziedzinie obsługi komputera. Jako ciekawostkę mogę dodać iż producenci oprogramowania dopiero pod koniec 2008r. stworzyli instrukcję jego obsługi (może  to świadczyć albo o zaniedbaniu albo braku potrzeby ).
Z opinii jakie znalazłem w sieci odnośnie administracji tym systemem, większość ma pozytywny wydźwięk, pozwolę sobie przedstawić jedną z nich, która urzekła mnie najbardziej Witam, Ja używam Shopera, co do kontaktów z producentem niezły, manual mało pomocny, instrukcje typu „w miejsce artykułu wstaw artykuł”, ale program jest intuicyjny wiec nawet „baba” da radę.” ( dostępne pod www.goldenline.pl/forum/sklep-internetowy/510492).

panel administracyjny

Strony klienckie sklepu.

Shoper sprzedawany jest z jedną podstawową oprawą graficzną, której prostota i szablonowość może być odbierana zarówno pozytywnie jak i negatywnie. Utrzymana jest w chłodnej tonacji, która pasuje do wielu rodzajów produktów przez co część ich klientów decyduje się na pozostawienie jej bez większych zmian. Sprawa skórek to pierwsza różnica pomiędzy systemami Shoper a Business Shop. Firma Home.pl Sp.j. (sprzedawca oprogramowania Business Shop) wprowadziła w swojej wersji oprogramowania kilka wariantów kolorystycznych swojej skórki.
Tak jak już wcześniej pisałem oprogramowanie Shoper umożliwia dokonanie praktycznie dowolnych zmian zarówno w wyglądzie jak i układzie klienckiej strony sklepu. Załączam parę linków do sklepów opartych na tym rozwiązaniu:
http://www.memorabilia.pl/, http://www.progym.pl/, http://jubileria.com.pl/,

Ciężko jest się racjonalnie oceniać wygląd stron klienckich systemu Shoper gdyż tak naprawdę to właściciel sklepu odpowiada za to jak dany sklep jest „ubrany”. Oddzielenie kodu PHP od HTML jak już wcześniej wspomniałem daje ogrom możliwości edycyjnych nawet dla ludzi nie mających doświadczenia w przeprowadzaniu takich modyfikacji. Osobiście odradzam jednak samodzielne tworzenie oprawy graficznej przez osoby, które nie mają z tą dziedziną większej styczności. Brak profesjonalnego podejście co do wpływu zagadnień graficznych na jakość całego sklepu to temat na osobny post i może kiedyś do niego wrócę.
Jednym z elementów stron klienckich, które można poddać ocenie jest proces składania zamówienia. Jeżeli chodzi o system Shoper to osobiście uważam, że problem ten jest rozwiązany całkiem przyjaźnie i nie powinien sprawiać problemów niedoświadczonym użytkownikom sieci. Spotkałem się jednak z kilkoma przeciwnym opiniami jak np. „niezbyt intuicyjny system składania zamówień – przynajmniej do wersji 3.
Musisz przyjrzeć się dokładnie sklepowi i panelowi admina jakie ma funkcje, bo dla mnie jest dużo rzeczy brakujących  a które inne tańsze sklepy to mają… „

( dostępne pod https://ssl.allegro.pl/phorum/read.php?f=343&i=9391&t=9391&view=h )

Obsługa klienta.

Obsługa klienta w firmie Devarea (czyli producenta oprogramowania Shoper) jest jednym z czynników wpływających negatywnie na całość oceny systemu. Jak już wcześniej wspomniałem jeszcze do niedawna system nie był wyposażony w sensowną pomoc w postaci podręcznika obsługi. Aktualnie dostępny jest już serwis http://manual.shoper.pl, który może być dowodem na to, że właściciele firmy zrozumieli istotną rolę dostępności informacji pomocniczych na temat obsługi własnego produktu.
Dzwoniąc parę dni temu na infolinie firmową zauważyłem również, że najprawdopodobniej wprowadzono tam nową centralę telefoniczną. Wcześniej dzwoniąc do firmy bardzo często można było usłyszeć jedynie sygnał zajętej linii (co osobiście przyznam nie działa zbyt kojąco na moje nerwy). Aktualnie gdy linia jest zajęta odzywa się głos centrali informujący mnie kulturalnie co i jak, i doradzający inne formy kontaktu.
Ogólnie z tego co zauważyłem najlepszą formą kontaktu z firmą jest poczta mailowa. Infolinia oraz ogólnie pojęta obsługa klienta to kolejna różnica pomiędzy systemami Shoper oraz Business Shop. Na dzień dzisiejszy firma home.pl oferuje wyższy standard obsługi jednak ostatnie pozytywne zmiany u źródła (czyli u producenta oprogramowania) dają podstawy do wnioskowania iż ten aspekt działalności został poddany kontroli i modernizacji.

Aktualizacje.

Podobnie jak większość produktów tego typu tak i Shoper nie jest rozwiązaniem bezbłędnym, szczególnie wersje początkowe (czyli te z zerami po kropkach np. 4.0.0, 3.0.0) często zawierają błędy. Biorąc pod uwagę ilość klientów jacy pracują na tym oprogramowaniu (z danych udostępnionych przez firmę wynika, że jest ich już ponad 2000) można domniemywać, że wszystkie mniejsze czy większe problemy zostaną szybko wykryte i zgłoszone. Same prace aktualizacyjne wydają się być prowadzone dość efektywnie choć napotkałem głosy w sieci mówiące o opieszałości pracowników firmy w przypadku kilku z błędów.

Podsumowując.

System Shoper (jak i jego wersja z pod znaku home.pl) jest rozwiązaniem stosunkowo dobrze przemyślanym i wykonanym. Częste aktualizacje oraz ogrom klientów dodaje pewności, że sklep jest w miarę dobrze przetestowany i nie będzie z jego działaniem większych problemów. Podobnie jak w przypadku wszystkich innych produktów tego typu przed jego zakupem proponuję zapoznać się dość szczegółowo z panelem administracyjnym jak i wykazem funkcjonalności jakie system proponuje. Każdy z nas ma bowiem różne wymagania oraz umiejętności i to, że ktoś jest zadowolony z obsługi jakiegoś systemu nie może być jednoznaczną wskazówką iż w naszym przypadku będzie tak samo.

Oceny w skali 1-10

(zaznaczam iż wszelkie oceny buduję na swojej bądź co bądź subiektywnej ocenie mimo iż starałem się podejść do tematu obiektywnie)

Strona Techniczna – 7,0
Funkcjonalność – 6,0
Intuicyjność – 8,0
Obsługa klienta – 6,0
(dla shoper), 8,0 (dla Business Shop)
Aktualizacje – 6,5

Jakość ogółem – 6,5
Cena/Jakość – 8,0

G.R.

9 odpowiedzi do “Sklepy internetowe – Shoper.pl / Business Shop”

  1. Ocena tego sklepu wydaje mi sie dobra. Ja mam doświadcznie na innych sklepach i ich obsługe klienta oceniam na 8,0 . Niemiałem z nimi problemów i umieją się przyznać jak zrobią błąd i to klientowi wynagrodzić.

  2. To wynagrodźcie… moje nerwy, czas, dziesiątki maili… bo oferta jest super – już nawet po 3 miesiącach można mieć prawie działający sklep, a jak się ma problem – to i nawet po tygodniu ktoś odpowie! No chyba, że nie odpowie. To wtedy nie…
    A grafik od shoper walnie ci spox grafikę – o ile napiszesz brief, wskazówki, poprawisz błędy, znów poprawisz błędy i znów…wyślesz ze 20 maili, a później znów…, w tym czasie dostaniesz (jak się upomnisz w kilkunastu mailach) nawet ze 2 (słownie 2) propozycje layoutu – i nagle pyk! w 3-4 miechy zrobione. A i pamiętaj – nawet jak cytujesz swoje poprzednie maile – to w odpowiedzi (a nawet i wcześniej niż po tygodniu! a jak!) zostaniesz poinformowany, żeby cytować poprzednie maile. I że nawet jak wyślesz pięć razy loginy do serwera – to będziesz musiał wysłać je jeszcze raz albo nawet i trzy razy.
    Szczerze polecam. Nie pakować się w to.
    Zaczniesz od kilkaset skończysz na kilkudziesięciu tysiącach złotych. Bulić trzeba jak wchodzi „nowa” wersja, która się normalnie nie może updatować. Bo są takie wielkie zmiany, że nie może. Zabulisz – to się updatuje. Zapłacisz, napiszesz kupę maili. I sklep będzie działać już po kilku/nastu tygodniach. Prawie będzie działać.

    Aha – jak będziesz mieć jakieś usprawnienia/skryptu. To na nowej wersji nie będą działać. Bo nie.

    Moja ocena:

    Strona Techniczna – 4,0 (bo tak)
    Funkcjonalność – 5,0 (np.wyszukiwarka to swoiste kuriozum)
    Intuicyjność – 8,0 (to mocna strona – jeśli tylko działają opcje – łatwo się poruszać w systemie)
    Obsługa klienta – 2,0 (to zabawa w głuchy telefon)
    Aktualizacje – 0,0 (albo nie działają, albo trzeba wydać kilka stówek)

    Jakość ogółem – 5,0
    Cena/Jakość – 2,0 (niby tanio – ale obecnie za 2 tyś. złotych można mieć ładny, dedykowany sklep, zrobiony op wiele szybciej i w lepszej atmosferze niż w shoper.pl.)

  3. Witam, mam trochę odmienne zdanie niż Max. Kontakt mailowy na ogół działa, (na ogół bo czasami się zdarza cisza – z reguły ponowienie tematu sprawę załatwia), jak coś na cito to telefon i też można się dogadać. Nie miałem kontaktu z grafikiem, więc nie wypowiadam się. Usprawnienia skryptu mam, choć kosmetyczne i wiem że jak update się pojawia – to muszę sam je poprawić. Trudno żeby Shoper poprawiał moje usprawnienia. Zresztą jak dobrze pamiętam jest w licencji coś na ten temat – że nie biorą żadnej odpowiedzialności za zmiany które wprowadzi klient. Sklep jako oprogramowanie działa stabilnie, a w przypadku jakiegoś błędu czy problemu nigdy nie narzekałem na brak pomocy ze strony Shopera. Do szczęścia brakuje „książki życzeń” propozycji usprawnień oprogramowania, w tym panelu admina. Moje rozczarowanie Shoperem? – zacząłem od wersji 3 – i czytając co to ona nie może, liczyłem na większą ofertę graficzną z możliwością edycji – a ta czasami na niektórych „skórkach” była niemożliwa. W aktualnej wersji Shoper ma jedną „skórkę” i też szkoda że jedną …
    Ocena za całość – 8.0 bo tak 🙂

  4. Dodzwoniłeś się? A w jakich godzinach dzwonisz? Próbowałem w różnych… bez skutecznie. Za drugim razem jak poślesz tego samego maila to masz odpowiedź? Masz chyba tam jakieś szczególne względy (nawet nie biorę pod uwagę, że jesteś powiązany jakoś z shoper.pl…). U mnie po oczekiwaniu od lutego, kilka dni temu sklep w końcu postawiono. No ale panel administracyjny nie działa. Na maile nikt nie odpowiada. Nie mam kluczy licencyjnych. A co do usprawnień – np. pisałem do grafików, że na starej wersji miałem np. równe „ramki” produktów – graficy mieli dostęp do starej wersji, by sobie w razie czego ściągnąć z niego rozwiązania (przecież to jest w zakresie wyglądu strony, a za wygląd zapłaciłem). Niby to ustawiono – ale na sztywno. Po zmianie ilości kolumn strona główna się sypie. Choć już nie – znajomy poprawił – w 2 minuty…

    Obsługa klienta doprowadza do totalnej frustracji.

    Ten blog to jest duży krok naprzód (choćby w tym, że łatwiej się skomunikować – po pierwszym wpisie, następnego dnia ktoś odpowiedział na moje maile). Ale obawiam się, że jest za późno – jeśli obecni klienci mają choć w części podobne doświadczenia jak moje z shoper.pl to raczej nikomu tego rozwiązania nie polecą. Szkoda – sam na początku polecałem.

    Shoper to miało być rozwiązanie dla osób, które chcą mieć szybko i sprawnie, ładny sklep – z serwisem, pomocą, za niewielkie pieniądze.
    A jest odwrotnie.

    Dziękuje autorowi za info o wyszukiwarce – jak panel administracyjny zacznie działać, odezwę się w tej sprawie.

    1. Mam nadzieję, że przypadków zaniedbań ze strony dostawców oprogramowania (nie tylko Shoper ale także i innych) będzie coraz mniej. Mam także nadzieję, że takie strony jak moja w tym pomogą.

  5. w odpowiedzi do Maxa
    dzwonie najczęściej z rana jak tylko zaczynają się godziny urzedowania. (dawno nie dzwoniłem). Z Shoperem nie jestem powiązany, a użytkuje to oprogramowanie od roku. W sprawie grafiki jak wspomnialem wcześniej nie zabieram głosu. Choć przypomniałem sobie jednego maila który utchnął „w czasie” a dotyczył drobnych błędów w nowej skórce ;-).
    Blog jest milowym krokiem… nie zauważyłem na stronie Shopera wzmianki o nim a szkoda :-). Pozdrawiam Max, a adminowi życzę cierpliwości i wytrwałości.

    1. Ciesze się, że pomysł prowadzenia bloga Wam się podoba. Jest on jednak moim prywatnym wkładem w świat sklepów i nie chce wiązać go tylko ze sklepami opartymi na oprogramowaniu Shoper. To, że pisze na razie głównie o shoperze wynika z mojej znajomości tego systemu. Z czasem pojawi się tu także sporo informacji o innych systemach. Wszystko kwestią czasu, którego niestety nie ma zbyt wiele 😉

  6. Witam,
    Czy może mi pomożecie ? Pracuję na wersji 4. i nie mogę ustawić meili, tzn. nie informuje mnie przy składaniu zamówienia o złożonym zamówieniu , mnie jako klienta.

Odpowiedz na „Shoper-grafikaAnuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany.