Siła opinii nie tylko w sklepie internetowym

O mocy opinii zarówno tych na temat produktów jak i o samym sklepie w sieci można znaleźć sporo tekstów. Osobiście tego tematu jeszcze tu nie podejmowałem więc może najwyższa pora.

Opinie w świecie rzeczywistym jak pewnie sami wiecie  mają swoją dawno ugruntowaną pozycje a o ich sile możemy przekonać się na każdym etapie naszego życia.

Dzisiejszy świat przesycony jest marketingową papką z której ciężko wydobyć te tak naprawdę ważne dla nas informacje przez co instynktownie poszukujemy przeróżnych filtrów dzięki którym łatwiej nam podejmować decyzje zakupowe. Jednym z najsilniejszych filtrów są właśnie opinie.

Oczywiście nie każda opinia równie silnie na nas oddziałuje, każdy z nas ma własny system wartościowania danej informacji. Z reguły jednak najistotniejsze dla nas są opinie osób nam bliskich, rodzina, przyjaciele. Silnie oddziałują na nas opinie osób których wiedza w danym zakresie przekracza naszą własną. Często szukamy pomocy u wszelkiego rodzaju „ekspertów” czy to bezpośrednio czy też poprzez śledzenie ich wcześniejszych wypowiedzi w danej sprawie.

Z punktu widzenia właściciela sklepu internetowego istotne jest przede wszystkim to by wiedzieć w jaki sposób klient podejmuje decyzje zakupowe i jaką rolę w tym procesie pełną opinie. Według tzw. Modelu EKB (czyli klasycznego modelu podejmowania decyzji konsumenckich) decyzja wyboru oraz zakupu danego produktu poprzedzona jest przejściem konsumenta poprzez kilka etapów:

  • rozpoznanie problemu (w konsekwencji wzbudzenie potrzeby konsumenckiej);
  • poszukiwanie informacji na temat dostępnych możliwości, ich ocena pod względem ważnych dla konsumenta wymiarów, redukcja opcji;
  • podejmowanie decyzji i wybór jednej, najlepszej opcji;
  • decyzja o zakupie;
  • ocena postdecyzyjna, ocena produktu podczas jego użytkowania.

Jak wynika z tego modelu już w drugim etapie istotne jest by szukający znalazł jak najwięcej informacji, które skłonią go do wyboru danego produktu w danym sklepie. Oczywiście opinie nie są jedynymi informacjami jakie konsument poszukuje ale o tym innym razem.

To jak istotne dla nas są opinie bardzo ładnie pokazują wyniki sondy przeprowadzonej przez portal Onet.pl. W dniu w którym pisałem ten artykuł w sondzie oddano ogółem 45966 głosów.

Treść sondy była następująca: „Przed zakupami w internecie:”

  • czytam komentarze o produktach, które chcę kupić (A),
  • czytam komentarze o e-sklepie, w którym chcę kupić (B)
  • rezygnuję z zakupu, gdy komentarze są nieprzychylne (C),
  • decyduję, co chcę kupić dopiero po zapoznaniu się z opiniami internautów (D),
  • nie czytam komentarzy o produktach (E),
  • nie czytam komentarzy o e-sklepie (F),
  • zamieszczam komentarze o produktach, które kupiłem (-am) (G),
  • zamieszczam komentarze o e-sklepach, w których kupowałem (-am) (H),
  • nie zamieszczam komentarzy o produktach, które kupiłem (-am) (I),
  • nie zamieszczam komentarzy o e-sklepach, w których kupowałem (-am) (J),

Jak wynika z sondy znacząca większość konsumentów zwraca uwagę na opinie o danym sklepie oraz o produktach które zamierza kupić. Aż 17% uczestników sondy rezygnuje z zakupu gdy komentarze na jego temat są nieprzychylne niestety dość niefortunnie autorzy sondy nie podzielili tej opcji na rezygnacje z zakupu gdy komentarze o sklepie są nieprzychylne od rezygnacji z zakupu danego produktu przy nieprzychylnych komentarzach dotyczących właśnie tego produktu.

Mimo pewnych niedoskonałości samej sondy jasno z niej wynika, iż komentarze mają ogromny wpływ na decyzje zakupowe więc warto zwrócić szczególną uwagę na to by odpowiednio wyeksponować szczególnie te pochlebne opinie.

W następnym artykule o opiniach postaram się przedstawić kilka prostych wytycznych jak w optymalny sposób zdobywać wartościowe opinie i dlaczego nie warto bać się tych negatywnych.

Dodaj komentarz