Użyteczność w sklepach internetowych – koszyk

W zeszłym tygodniu studio badawcz0 – projektowe Edisonda udostępniło poprzez stronę www.kupujemyoczami.pl raport z badania eyetracking i testu użyteczności polskich serwisów e-commerce. Między 22.04 a 24.05.2011 przeprowadzono badania z udziałem 27 użytkowników.

Badanie eyetracking obejmowało zrzuty podstrony katalogu, produktu oraz koszyka 49 serwisów e-commerce, podczas testu usability przebadano 5 sklepów internetowych.

Partnerem raportu był producent oprogramowanie Shoper także jednym z badanych sklepów był sklep pracujący na Shoper 5.

Jeżeli posiadacie Shoper`a i planujecie na własną rękę projektować oprawę graficzną sklepu lub zabieracie się za stworzenie wytycznych do indywidualnej szaty graficznej której wykonanie zlecacie to zapoznanie się z raportem jest niemalże obowiązkowe 🙂

Oczywiście posiadający inne silniki również skorzystają z raportu a skoro dostępny jest za free to nie ma co tracić takiej okazji.

 

Z raportu dowiedzie się przede wszystkim jak zaplanować rozmieszczenie koszyka, przycisków czy budowy strony z koszykiem.

Test porównawczy 5 sklepów bardzo ładnie pokazuje częste błędy (zaniedbania) w konstrukcji sklepów nawet dużych firm. Warto więc uczyć się na błędach innych i dbać o użyteczność własnej witryny e-commerce.

Cały raport możecie pobrać ze strony http://www.kupujemyoczami.pl/

Dla tych którzy poraz pierwszys słyszą o czymś takim jak eyetracking mały wyjaśnienie:

Eyetracking (okulografia) to technika śledzenia ruchów gałek ocznych w trakcie np. korzystania z serwisu internetowego, oglądania video a także czytania.

Badanie eyetracking pozwala określić, które elementy, jak długo oraz w jakiej kolejności przyciągają uwagę użytkowników.

 

Poniżej załączam małą próbkę prosto z raportu z której dowiecie się między innymi, że Cross selling w lewej kolumnie jest obserwowany przez średnio 3% całego czasu, w prawej natomiast przez 8%. Ten i podobne przykłady sugerują, że lewa kolumna nie jest najbardziej odpowiednią lokalizacją dla sekcji cross selling, umiejscowienie jej w prawej kolumnie przynosi efekt, jeżeli sekcja znajdzie się odpowiednio wysoko.:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.