Masz eSklep? Pamiętaj o swoich obowiązkach

W jednym z właśnie zakończonych postępowań Prezes UOKiK zakwestionowała praktykę stosowaną przez mediasklep.pl. Zgodnie z informacjami opublikowanymi na stronie UOKiK przedsiębiorca zastrzegał niezgodnie z prawem, że w przypadku zwrotu towaru, konsumentowi oddawana jest należność po potrąceniu kosztów manipulacyjnych w wysokości 5 proc. kosztu zamówienia brutto.

Zwrot towarów a dodatkowe koszty

Zgodnie z prawem w przypadku zakupów przez Internet, kupującemu przysługuje prawo zwrotu towaru w określonym terminie. Ponadto nie może być on obarczany dodatkowymi kosztami za rezygnację z umowy kupna-sprzedaży. Skorzystanie z tego przywileju możliwe jest w ciągu 10 dni od zakupu, jeśli złożymy oświadczenie o odstąpieniu od umowy i odeślemy towar. Przedsiębiorca w ciągu 14 dni powinien zwrócić nam całą wpłaconą kwotę. Prezes UOKiK zobowiązała właściciela internetowego sklepu do zaprzestania stosowania niedozwolonych praktyk.

 

W sieci pojawiły się już interpretacji iż UOKiK chce tym postanowieniem wymusić na właścicielach sklepów internetowych ponoszenie dodatkowych kosztów jakim są koszty przesyłki zwracanego produktu. Osobiście uważam, iż wyrok UOKiK dotyczył konkretnej sprawy i przez jej pryzmat powinniśmy oceniać decyzje urzędu. W sprawie mediasklepu jest wyraźnie powiedziane, iż pobierał on 5% opłatę manipulacyjną za obsługę reklamacji i w mojej ocenie właśnie takie praktyki UOKiK chciał ukrócić. Zobaczymy jak sprawa się rozwinie.

 

Inne sprawy podejmowane ostatnio przez urząd ochrony konkurencji i konsumentów:

Brak możliwości korekty zamówienia

Zgodnie z prawem, każda witryna zakupowa powinna umożliwiać klientom dokonanie korekty w przypadku pomyłki podczas składania zamówienia. Niestety z tej możliwości nie mogli skorzystać kupujący za pośrednictwem strony www.zegarki.pl. Przedsiębiorca nie zapewnił swoim klientom dokonywania korekt zamówienia, co jest niezgodne z prawem. Za naruszanie zbiorowych interesów konsumentów Prezes UOKiK nałożyła na przedsiębiorcę karę w łącznej wysokości 8 200 zł. Decyzja nie jest ostateczna, spółka może odwołać się do sądu.

Wprowadzanie w błąd

Wśród niezgodnych z prawem praktyk zakwestionowanych przez UOKiK w ciągu ostatnich tygodni jest również podawanie błędnych informacji dotyczących reklamacji. Warszawska spółka sprzedająca m.in. zabawki, artykuły biurowe i sprzęt AGD za pośrednictwem witryny www.positivo.pl, w regulaminie sprzedaży wysyłkowej zawarła postanowienie zgodnie z którym konsument tracił uprawnienia reklamacyjne, jeżeli w ciągu miesiąca od stwierdzenia niezgodności towaru z umową nie zawiadomił o tym sklepu. Zdaniem Urzędu spółka wprowadzała konsumentów w błąd, ponieważ zgodnie z przepisami zawiadomić sprzedawcę można w ciągu dwóch miesięcy od wykrycia wady. Przedsiębiorca skracając o połowę czas przysługujący klientom złamał prawo. Za naruszanie zbiorowych interesów konsumentów Prezes UOKiK nałożyła na przedsiębiorcę karę w wysokości 1 154 zł. Witryna już zaniechała stosowania niezgodnej z prawem praktyki. Decyzja jest prawomocna.

 

Informacje pochodzą ze strony http://www.uokik.gov.pl/aktualnosci.php?news_id=2817

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.